hanyalah OMONGAN KOSONG yang dapat aku luahkan
'make it different'


Monday, April 25, 2011

apa ada dengan TORRENT?

korang taw tak apa dia tu Torrent?
mari sini aku terangkan dan mungkin juga ada yang dah tahu.


Torrent adalah sistem peer-to-peer yang menggunakan protokol perkongsian file yang digunakan untuk mengedarkan sejumlah besar data. Torrent adalah salah satu protokol yang paling umum untuk memindahkan fail besar, dan telah dianggarkan bahawa menyumbang sekitar 27% - 55% dari semua lalu lintas internet (bergantung pada lokasi & kelajuan internet).
Sistem ini telah dicipta oleh seorang programmer iaitu Bram Cohen pada April 2001 dan mengeluarkan sebuah sistem pertama pada tarikh 2 Julai 2001.



Banyak program yang telah dicipta untuk menggunakan torrent ini. antaranya ialah BitTorrent, uTorrent dll. disini aku syorkan korang guna uTorrent sebab kelajuan boleh tahan lah. terpulang pada package internet yang korang pakai, makin mahal package makin laju lah internet. hehe. Kepada pengguna broadband sila tutup mata(hanya pengguna yang ada ADSL[streamyx or UniFi] sahaja yang aku syorkan). haha. chill ya! aku nye speed sampai 3.8mbps(4mbps package). average 2 - 3mbps dapat aku gunakan.

kat sini aku locate web Torrent yang selalu aku surf. korang boleh download latest movie, album song, games dll. memang best lah. tapi jangan lupa register ya! kesabaran anda amat dihargai untuk memuat turun(lama gila!) tapi puas!. sehingga beratus giga or tera korang boleh upload/download. pada yang selalu beli game pirate tu tak payah lagi buang duit beli games! download je senang. corrupt file? delete then download another file. easy right! apa2 pun aku ingatkan korang sentiasa amalkan sikap ketelitian yang tinggi sebelum download torrent!(virus & spyware besepah). firewall & internet security pastikan selalu update!


link:-
Torrentday (terbaik lah!)

p/s: DOWNLOAD AT YOUR OWN RISK!

1 comment: